close
تبلیغات در اینترنت
كلمات قصاروسخنان حكمت آموز امام صادق (عليه السلام)









منوی اصلی
صفحه اول
آرشيوي مطالب
درباره ي ما
جستجو در مطالب
ارتباط با ما



تاريخ : دوشنبه 26 آذر 1397

موضوعات سايت
امام علی علیه السلام
زندگی نامه [1]
چهل حدیث [1]
فضائل [2]
نهج البلاغه [1]
امام حسن علیه السلام
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [1]
احادیث [0]
امام حسین علیه السلام
فضائل و کرامات [1]
زندگی نامه [0]
احادیث [0]
امام سجاد علیه السلام
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [1]
احادیث [0]
امام محمد باقر علیه السلام
زندگی نامه [1]
فضائل و کرامات [1]
احادیث [0]
امام صادق علیه السلام
زندگی نامه [4]
فضائل و کرامات [10]
احادیث [6]
تعبیر خواب [1]
دیدگاه ها [9]
امام موسی بن جعفر علیه السلام
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [1]
احادیث [0]
امام رضا علیه السلام
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [0]
احادیث [0]
امام جواد علیه السلام
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [0]
احادیث [0]
امام هادی علیه السلام
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [0]
احادیث [0]
امام حسن عسگری علیه السلام
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [0]
احادیث [0]
امام مهدی (عج)
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [0]
احادیث [0]
مهدویت [0]
نشانه های ظهور [0]
پيامبر اکرم(ص)
زندگی نامه [0]
فضائل و کرامات [0]
احادیث [0]
رهبری
علمای شیعه [1]
دانلود بروشور
بروشور مناسبتی [1]
دانلود نرم افزار
نرم افزار مذهبی [2]
نرم افزار موبایل [3]
نرم افزار کامپیوتر [3]
دانلود کلیپ
کلیپ شهید [0]
کلیپ طنز [0]
کلیپ مذهبی [1]
دانلود فایل صوتی
مذهبی [1]

مطالب تصادفي
بشارت صبح و مادر آفتاب
خانه و خانواده در سبک زندگی
کلیپ های منتخب

خاطره اي از لحظه هاي سقوط رژيم شاهنشاهي
ثبت نام
چهل حدیث گران بها از امام صادق(ع)
آخرین اخبار اقتصادی
چشم ها دامهای شیطانند.
دانلود نرم افزار جاوا نشریه

جستجوی پیشرفته


جستجو در m-emamsadegh
جستجو در کل اینترنت


آرشيو
فروردين 1393
اسفند 1392
شهريور 1392
خرداد 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
کدهای اختصاصی
ابزاروبلاگ

دريافت كد بازی آنلاين تصادفی



ساخت فلش مديا پلير
مشاهده صفحه جدید مشاهده صفحه جدید تماس با ما




پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت موسسه فرهنگی و قرآنی امام صادق علیه السلام خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید





آخرین ارسال های انجمن



كلمات قصاروسخنان حكمت آموز امام صادق (عليه السلام)

 

 

 كلمات قصاروسخنان حكمت آموز امام صادق (عليه السلام)



ارزش عقل وتعقل

1- عقل و خرد ، چيزي است كه خداوند بوسيله آن پرستش و بندگي شده و با آن بهشتها تحصيل گرديده است.
2- اجر و پاداش به ميزان عقل و خرد است.
3- كاملترين مردم از نظر عقل خوش خلقترين آنان است.
4- ستون و پايه انسانيت عقل و خرد است.
5- عقل راهنماي شخص با ايمان است.
6- پرداختن به دانش و زياد در آن انديشيدن و فكر كردن ، چشم عقل را باز مي كند.
7-كمال و وارستگي عقل در گرو سه چيز است : تواضع و فروتني براي خدا ، يقين نيكو داشتن و سكوت مگر از بيان مطلب خود.
8- با فضليت ترين آثار و علائم عقل ، عبادت و بندگي خدا و محكمترين و مطمئن ترين سخن براي او ، دانش و بزرگترين بهره و لذت او حكمت است.
9- جلب محبت نيمي از خردمندي است .
10- مردان سه گروهند : خردمند ، بي خرد ، فاجر و نابكار . مرد خردمند كسي است كه اگر با وي حرف بزني پاسخ مي گويد و اگر سخن بگويد درست حرف مي زند و اگر به سخني گوش داد ، آنرا نگاه مي دارد و در مي يابد ؛ احمق و نابخرد اگر سخن بگويد شتاب مي كند و اگر با وي حرف بزني ، غفلت مي كند و بي توجه است و اگر به كار زشتي وادار شود آنرا انجام ميدهد ؛ و فاجر و نابكار هم شخصي است كه اگر امانتي به وي بسپاري خيانت مي كند و اگر با وي سخن بگوئي براي تو ننگ و عار مي گردد .
11- پنج چيز است كه در هر كس نباشد بهره زيادي در او نيست : دين ، خرد ، شرم ، خوشخوئي و ادب نيكو .
12- نيكرفتاري با مردم يك سوم از خردمندي است.
13- پنج خصلت است كه هر كس يكي از آنها را از دست بدهد هميشه زندگيش ناقص ، عقل و خردش زايل و دلش گرفتار خواهد شد : تندرستي ، امنيت، فراخي روزي ، همدم موافق ( همسر صالح ، فرزند صالح ، دوست صالح ) و راحتي .
14- ريشه و تبار هر انساني عقل و خرد او است و شخصييتش دين او ، و كرم و بزرگواريش در رابطه با تقواي اوست ، و همه مردم در انتساب به آدم برابرند .
15- خردمند هيچكس را سبك و بي مقدار نمي شمارد .
16- هيچ انساني عاقل كامل حساب نمي شود مگر آنكه سه نكته در زندگي او باشد : حق مردم را چه در حال خشم و چه در حال رضا بپردازد ؛ براي مردم راضي باشد به آنچه كه براي خود راضي است ؛ و به هنگام لغزش ، حلم و بردباري بكار گيرد .
هر کس جامع سه خوي و خصلت باشد ، انسان کاملي است : عقل ، زيبائي و فصاحت بيان .
17- هر كس گرفتار سه چيز باشد ، عقل از سرش مي پرد : از دست دادن نعمت ، وجود همسر فاسد و مصيبت دوست .
18- سه چيز دليل خردمندي انجام دهنده آنهاست : فرستاده و ايلچي ، دليل ميزان عقل فرستنده و نوع تحفه و هديه دليل حدود خردمندي اهدا كننده و نامه دليل پايه عقل نويسنده است .
19- انسان خردمند سه چيز را هرگز نبايد فراموش كند : از بين رفتن دنيا ، دگرگوني احوال و آفتهائي كه بالاخره انسان گرفتار آنها مي شود .
20- سه چيز در غالب انسانها بطور كامل ديده نمي شود : ايمان ، خرد و كوشش و اجتهاد.
21- ما { ائمه اهل بيت (عليهم السلام) } دوست مي داريم كسي را كه خردمند ، دانا ، فهميده ، دانشمند ، بردبار ، سازگار ، شكيبا ، راستگو و با وفاست .
22- انسان عاقل و خردمند بايد راستگو باشد تا به سخنش اعتماد شود و بايد سپاسگزار هم باشد تا شايسته زيادت و افزودني باشد .
24- در مسائل حكمي و فلسفي نظر كردن و به تفكر پرداختن ، عقل و خرد را بارور مي كند .
24- در هر كه پنج چيز نباشد چندان بهره اي در وجودش نيست : دين ، خرد ، ادب، آزادگي و خوش خلقي .
25- پنج چيز در ميان بندگان كم تقسيم شده ( و مردم بهره ناچيزي از آنها دارند ): يقين ، قناعت ، صبر و سپاس ، و آنچه همه اينها را كامل گرداند عقل است .
26- هيچ آفريده اي در نظر خداوند مبغوض تر از احمق نيست كه از او دوست داشتني ترين چيزها نزد خود را كه عقل باشد گرفته است .
27- از آثار عقل و خرد ، وجود زيركي ، فهم ، حفظ و دانش است .
28- هر كه خردمند باشد ، انشاءالله پايان كارش بهشت است .
29- هر كه داراي خرد باشد ، متدين هم خواهد بود و متدين وارد بهشت ميشود.
30- هر گاه خداوند بخواهد از بنده اي نعمتي را بگيرد ، نخستين چيزي را كه در او دگرگون مي سازد عقل اوست.
31- خداوند عقل را بيافريد و فرمود پيش بيا ، آمد . فرمود عقب برو ، رفت . پس فرمود: سوگند به عزت و جلالم چيزي محبوبتر از تو نيافريده ام ؛ براي تو پاداش مي دهم و گيفر نيز بر تو است .
32- خداوند تبارك و تعالي از مردم به ميزان عقلي كه در دنيا به ايشان داده ، حساب خواهد كشيد .
33-عقل مرد در سه چيز آزموده مي شود : در درازي ريش ، نقش و نگاري انگشتري و در کنيه اش .
34-عقل انسان بعد از چهل سالگي تا پنجاه - شصت سالگي افزون مي شود سپس رو به نقصان مي گذارد .
35- اگر بخواهي در يك مجلس عقل مردي را بيازمائي ، در ضمن صحبت يك مطلب نشدني را به ميان بياور ؛ اگر منكر آن شد بدان كه او خردمند است .
36- انسان عاقل دو بار از يك سوراخ نيش نمي خورد .
37- كسيكه يكي از سه خصلت را نداشته باشد شخص شريف و محترمي نخواهد بود : عقلي كه او را زينت بخشد ، ثروتي كه او را مدد كند و خويشاوندي كه او را ياري رساند .
اسحاق مي گويد : به امام صادق (عليه السلام) عرض كردم : من نزد كسي مي روم و با او به سخن مي نشينم و تا سر صحبت را باز مي كنم ، او مقصود مرا در مي يابد . و كسي هم هست كه من مطلب خود را به تمام و كمال به او مي گويم ، آنگاه او حرف مرا بطور كامل دريافت ميكند و به من باز مي گرداند ، و شخص سوم پس از آنكه يك بار مطلب را به او گفتم به من مي گويد دوباره بگو .
امام صادق (عليه السلام) فرمود : اي اسحاق ! مي داني چرا اينطور است ؟ اولي كسي است كه عقل با سرشت او عجين گشته و عقل دومي در شكم مادر با وجودش در آميخته و عقل سومي پس از بزرگ شدن داراي عقل شده است ، لذا مي گويد تكرار كن

پيرامون علم و جهل

1- بر اين دانش قفلي نهاده شده كه سئوال ، كليد آن است.
2- كسيكه بدون علم و آگاهي و بينش اقدام به كاري كند همانند كسي است كه در بيراهه گام مي سپارد كه هر چه سريع تر حركت كند از هدف دورتر خواهد شد .
3- دانش ، سپر و مانع است و آن کس که از زمان خود آگاه است مشکلات ، او را عاجز و درمانده نمي کند .
4- جهل و ناداني در سه چيز است : خود بزرگ بيني ، خصومت شديد و جهل نسبت به خدا .
5- دانشمندان امانتداران پيامبران هستند مادامي كه به دربارهاي پادشاهان رفت و آمد نكنند .
6- داناترين مردم ،راضي ترين آنان است از قضا و حكم الهي .
7- چهار گروه از چهار چيز سير نمي شوند ... و دانشمند از علم و دانش .
8- دانش همه مردم را در چهار چيز يافتم : اول ، شناخت پروردگار ؛ دوم ، خودشناسي و توجه به خلقت خود ؛ سوم ، هدف و مقصود خداوند از خلقت انسان ؛ چهارم ، اينكه چه امري انسان را از دين بيرون مي برد .
9- خداوند تعالي از پيرمرد جاهل و نادان خوشش نمي آيد .
10- جهل و ناداني چيزي است كه در آفرينش فرزندان آدم بكار رفته كه رو آوردن آن ، تاريكي و پشت كردن آن نور و روشنائي است .
11- دلهاي نادانان با درخشش طمعها از جا كنده مي شود و گرفتار آرزوها مي گردد و به فريبها و نيرنگها دچار مي آيد .
12- جستجوي دانش و تحصيل علم ، فريضه و واجب است .
13- دانشمندان وارثان پيامبرانند.
14- دانشمندان امينانند و پارسايان ، دژها و اوصياء ، سرورانند .
15- مردم سه گروهند : دانشمندان ، دانش آموختگان و بقيه همچون كف بي مقدار آب .
16- هفتاد گناه براي جاهل بخشيده مي شود قبل از آنكه براي عالم حتي يك گناه بخشيده شود .
17- هر كه بدون دانش و هدايت فتوي دهد ، فرشتگان رحمت و عذاب هر دو او را نفرين كنند و وبال كساني كه به حكم و فتواي او عمل مي كنند بر گردن اوست .
18- حكمت را به مردم جاهل و نادان نگوئيد كه براي آن ارج ننهاده ايد ، و آن را از اهل حكمت دريغ نورزيد كه ايشان را ستم كرده ايد .
19- نادان ، فاسد پذير است .
20- از خويهاي انسان نادان آن است كه پيش از آنكه مطلبي را كاملاً گوش دهد ، پاسخ مي گويد و قبل از فهميدن ، به مقابله بر مي خيزد و در مورد چيزي كه نمي داند حكم و داوري مي كند .
21- هر كس كوتاهي ورزد ، به هلاكت افتد و هر كه از عاقبت كار بيمناك باشد ، از ورود در آنچه آگاهي ندارد ، خودداري مي كند .
22- هر كس بدون داشتن علم و آگاهي بر چيزي هجوم برد ، دماغ خود را به خاك ماليده است .
23- عمل هفت گروه تباه شده است : اول ، مرد خونسرد و دانشمند و پر علم كه معروف نيست و با اين ويژگي ياد نمي شود .

معرفت و شناخت

1- خداوند هيچ عملي را جز همراه با معرفت و شناخت نمي پذيرد و اصولاً معرفت و شناخت آنجا وجود دارد كه عمل هست . پس هر كه داراي معرفت بود همين معرفت او را به كار و علم رهنمون مي شود و آن كس كه عمل نمي كند اصلاً داراي شناخت نيست .
2- دانش شعاع شناخت و معرفت است.
3- حكمت عبارت است از معرفت و دين فهمي .

خشيت از خدا

1- وجود خشيت در دل آدمي نسبت خدا دليلي كافي بر وجود علم و آگاهي است و غرور و فريبكاري جهل و ناداني است در حد زياد .
2- آنچه كه دانش به عنوان اثر باقي مي گذارد خشيت است و كسي كه محروم از خشيت است نمي تواند عالم باشد هر چند كه در دانشهاي مشكل موشكاف باشد .
3- هر كه در خلوت حيا نكند و در پيري كف نفس ننمايد و از ته دل از خدا نترسد ، خيري در او نيست .

احسان و نيکوئي

1- احسان و خوبي جز با سه شرط كامل نيست : انجام فوري آن ، كوچك شمردن آن و پوشيده نگاه داشتن آن.
2- خودداري از بخشش و احسان بدگماني به خداوند است.
3- خانواده انسان به منزله اسيران او هستند . پس هر كس داراي نعمت بود بايد بر خانواده اش فراخ بگيرد ؛ اگر نكند ، بيم آن است كه نعمت از دست او بيرون رود .
4- احسان آن چيزي است كه پيشدستي كني ، اما آنچه پس از سئوال و درخواست ميدهي ، در برابر آبروئي است كه در جلوي تو ريخته شده است .
5- منت گذاشتن و به رخ كشيدن احسان آنرا از بين مي برد .
6- به همديگر هديه بدهيد تا دوستي و محبت پيدا كنيد ، چون هديه ،كينه را از بين مي برد .
7- دلها سرشته شده با دوستي و محبت كسيكه سود رسان است و دشمني و بغض كسيكه بي فايده و ضرر زن است.
8- احسان زكات نعمتها است و شفاعت و پا در مياني ، زكات مقام و منزلت است و بيماريها زكات بدنهاست و عفو و گذشت زكات پيروزي است . و آنچه زكاتش پرداخت گرديده تضمين شده است و از دست رفتني نيست .
9- شادماني در گرو سه چيز است : وفاداري ، حفظ حقوق مردم و پايداري در مشكلات و سختيها .
10- هر كه به سه چيز علاقمند نباشد گرفتار سه امر ديگر مي شود : هر كه طالب سلامتي و خواهان صلح نباشد ، گرفتار خواري و ذلت مي شود و هر كه اهل احسان و نكوكاري نباشد ، پشيمان مي گردد و هر كه دوست زياد نگيرد ، زيان مي بيند .
11- سه چيزاست كه در هر كه باشد آقاست : فرو خوردن خشم ، گذشت از گناهكار، و احسان و صله با مال و جان .
12- سه چيز محبت مي آورد : دينداري ، فروتني ، و احسان و بخشش مال .

فقاهت و دين فهمي

1- فقه آرايش ايمان است و حلم و بردباري هم زينت فقه .
2- كار انسان سامان پيدا نمي كند مگر در پرتو سه چيز : دين فهمي ، تقدير معيشت و صبر در مشكلات .
3- مردم چاره اي ندارند جز اينكه بپرسند و دانا شوند .
4- از ياران ما كسي كه در دين تفقٌه نمي كند و درصدد فهم آن بر نمي آيد خيري ندارد .
5- مرگ احدي از مؤمنان براي شيطان دوست داشتني تر از مرگ يك دانشمند دين و فقيه نيست .
6- در دين تفقه كنيد و آنرا بفهميد كه هر كس چنين نباشد همچون عرب باديه نشين ، بي اطلاع خواهد بود .
7- اگر جواني از جوانان شيعه را كه به دين فهمي و تفقه نمي پردازد پيش من آورند او را تنبيه مي كنم .
8- هنگامي كه يك مؤمن فقيه بميرد شكافي در اسلام ايجاد مي شود كه هيچ چيز آنرا پر نمي كند .
9- دوست دارم بر سر دوستان و ياران من تازيانه بخورد تا فقه بياموزند .
مردي به امام صادق (عليه السلام) عرض كرد : شخصي كه ولايت شما را مي شناسد و مؤمن است، خانه نشين شده است و با هيچيك از برادران ايماني اش آمد و شد ندارد . چطور است ؟
امام فرمود : اگر او چنين كند پس چگونه در دين خود فقيه و دانا مي شود ؟

صداقت و دوستي

1- بيست سال مصاحبت و همدمي به منزله خويشاوندي است.
2- صداقت و دوستي پنج شرط دارد كه در هر كس جمع باشد او را به دوستي و صداقت نسبت بدهيد ، و گر نه او صديق نيست و رفتار او ارتباطي با صداقت ندارد : آراستگي دوست را آراستگي خود بداند ؛ درونش براي او مانند آشكارش باشد ؛ ثروت و دارائي ؛ رفتار او را دگرگون نسازد ؛ او را براي همه محبت و علاقه اش اهل و شايسته بداند ؛ در گرفتاريها او را تنها نگذارد .
3- مؤمن انس گيرنده است و در وجود كسي كه نه انس مي گيرد و نه كسي با او مأنوس مي شود خيري نيست .
4- پيگيري و مته به خشخاش گذاشتن موجب جدائي است.
5- انتقاد ( خرده گيري ) عداوت و دشمني مي آورد .
6- زنج و زحمت در سه چيز است : دگرگوني دوستان ، مخالفت و جدائي بدون توضيح ، و جستجو از چيز بي فايده .
7- انس در سه چيز است : همسر سازگار ، فرزند نيكوكار ، و دوست با صفا .
8- كار برادر و دوست خود را به نيكوترين صورت بپذير و به كلمه اي كه از دهان برادرت بيرون آمده گمان بد مبر در حاليكه تو براي آن محمل خوب پيدا مي كني .
9- بر تو باد دوستان صديق ؛ چون آنان بهنگام خوشي و راحتي نيروي ذخيره اند و در گرفتاري ، سپر و مانع .
10- هر كس بخواهد جز با آدميان بي عيب طرح دوستي نريزد ، كم دوست مي ماند .
11- هر كس از دوست خود جز ايثار و فداكاري نخواهد ، هميشه ناراضي و خشمگين مي شود .
12- دوست و برادرت را به هنگام نعمت تازه و يا گرفتاري جديد بيازماي .
13- كسي كه دوستش را پيش از اعتماد نيازمايد و قبل از انس و معاشرت به وي اعتماد نمايد چنين رفاقتي پشيماني ثمر دهد .
14- ارتباط در ميان دوستان در وطن بوسيله ديد و بازديد است و در مسافرت با نامه نگاري .
15- انسان با دوست و برادرش جمعيتي است و در دوستي كسيكه براي تو مثل حقي را كه براي خود مي شناسد ،نشناسد ، خيري نيست .
16- با يكديگر دست بدهيد كه اين كار كينه را مي برد .
17- انتظار و توقع انصاف از دوستان ، دور از انصاف است.
18- هيچكس را بدون امتحان به سه چيز دوست واقعي مخوان : او را به خشم بياور ؛ ببين آيا خشم ، او را از حق به باطل مي برد يا نه ؟ با پول او را بيازماي ، و در سفر او را امتحان كن .
19- از آثار دوستي و علاقه انسان به دين و آئين خود ، محبت اوست نسبت به برادران ايماني اش.
20- با خدمت و كمك مالي به دوستان خود به خدا تقرب بجوئيد .
21- مردم را زياد تفتيش نكن كه بي دوست خواهي ماند .
22- دوستان سه گروهند : آنكه با جان ترا كمك كند و آنكه با مال به تو مدد رساند - اين دو صديقند و در دعوي رفاقت صادق - . سومي فقط مي خواهد از تو بهره بگيرد و ترا براي خوشي خود مي خواهد ؛ پس به او اطمينان مكن .
23- غيبت كسي را مكن كه غيبت ترا مي كنند و براي دوست و برادرت چاه مكن كه خود در آن مي افتي و هر عملي كني به تناسب سزا مي بيني .

پيرامون خودسازي

1- هر كس در جستجوي نقص و كسري در وجود خود نباشد ، هميشه ناقص مي ماند و كسي كه دائماً ناقص است و رو به كمال نمي رود ، مرگ براي او بهتر است .
2- هر كس با مردان خصومت بورزد مروت و مردانگي اش از ميان مي رود .
3- مؤمن مدارا مي كند و كنار مي آيد ، اما نزاع و كشمكش نمي كند .
4- كسي كه دو روز او برابر باشد ، زيان كرده است و آن كس كه امروز او بهتر از ديروزش باشد به حال او بايد غبطه خورد .
5- از آثار تواضع و فروتني است اينكه با هر كه ديدار كني به او سلام كني .
6- هر كه واعظي دروني و مانعي خودي و همدمي كه او را ارشاد كند ، نداشته باشد دشمنش بر گرده او سوار خواهد شد .
7- پنج چيز همانطورند كه من مي گويم : براي بخيل ، راحتي و براي حسود ، لذت و خوشي و براي ملول و خسته و كم ظرفيت ، وفا و براي دروغگو ، مروت نيست و شخص سفيه ،آقا و سرور نمي شود .
8- در اثر آرامش ، سلامت و با عجله و شتاب ، ندامت و پشيماني حاصل ميشود .
9- انسان حريص از دو خصلت محروم مي شود و دو خصلت ديگر در وي پديد مي آيد : از قناعت محروم مي شود ، پس راحتي را از دست مي دهد و از رضايت محروم مي گردد ، پس يقين را از دست مي دهد .
10- از آثار ايمان راستين آن است كه حقيقت را هر چند به ضرر تو باشد بر باطل اگر چه بو سودت باشد ترجيح دهي و اينكه سخن تو از عمل تو فراتر نرود .
11- خداوند با هيچ چيز بهتر از سكوت و زيارت بيتش ، عبادت نشده است.
12- هر كه از قضاي الهي خشنود باشد ، قضاي الهي تحقق پيدا مي كند و او پاداش مي گيرد و هر كس از قضاي پروردگار ناخشنود باشد ، باز قضاي او جاري مي گردد ولي عمل آن بنده تباه ميشود .
13- شرافت مؤمن در نماز شب و عزت او در خودداري از آزار مردم است.
14- گفتن سواره به پياده كه راه بده ستم است.
15- چه بسا صبر يك ساعت موجب شادماني طولاني مي شود و چه بسا لذتي كه اندوه طولاني در پي دارد .
16- از خدا پروا داشته باش ولو اندك ، و ميان او و خود پرده اي قرار ده هر چند نازك .
17- دعا { و نفرين } از نيزه ها كاري تر است.
18- شجاعت و دلاوري بر پايه سه امر سرشته است و براي هر يك از آنها امتيازي است كه براي ديگري نيست : از جان گذشتن ، تن به خواري و زبوني ندادن ، و نام آوري ...
19- انسان در رفتار با خانواده اش نيازمند سه خوي است كه اگر در طبيعت خود ، آنها را نداشته باشد بايد ولو بطور تصنعي آنها را بكار برد : نيكرفتاري ، توسعه در هزينه با اندازه و برنامه ، و غيرت با حفظ و نگهداري ايشان .
20- اگر مردم از سه چيز سالم باشند از سلامت كامل بهره مند خواهند شد : زبان بد ، دست بد ، و كار بد .
21- سه چيز موجب محروميت انسان مي شود : اصرار در سئوال ، غيبت و بدگوئي از مردم ، و مسخرگي .
22- هر كس در جستجوي سه چيز جز از راه حق باشد از سه چيز بحق محروم شود : هر كس بدون استحقاق طالب دنيا باشد ، بحق از آخرت محروم مي گردد ، هر كه بدون حق طالب رياست باشد ، حق محروم از اطاعت ميشود ، هر كس مالي را از راه غير حق بجويد از دوام و ماندن آن محروم مي گردد .
23- سه چيز است كه هر انساني بايد از آن دوري گزيند : نزديك شدن به اشرار و بدان ، همصحبتي بانوان ، و همنشيني منحرفان .
24- سه چيز از رسيدن به مقام بلند باز مي دارد : كم همتي ، كمروئي و ضعف فكر .
25- سه چيز براي انسان عيب است : حسد ، سخن چيني ، و بي خردي .
26- سه چيز عداوت و دشمني مي آورد : نفاق ، خودپسندي ، و ستمگري .
27- كم صبري ، رسوائي است.
28- هر كس بيش از حقش بخواهد ، شايسته محروميت است.
29- نماز قرباني هر انسان باتقواست ، حج جهاد ناتوانان است، و براي هر چيزي زكاتي است و زكات بدن روزه است، با فضليت ترين كارها ، انتظار فرج و گشايش از سوي خداست ، و كسي كه بدون كار دعا مي كند مانند كسي است كه بدون كمان تير بيندازد .
30- با كسي نزاع و كشمكش نكن كه شكوه و شخصيت تو از بين مي رود و شوخي نكن كه مورد جسارت و اهانت قرار مي گيري .
31- اگر مي خواهي مورد احترام قرار بگيري نرمخو باش ، و اگر مي خواهي مورد اهانت واقع شوي خشونت كن .
32- هر كس ترا گرامي بدارد تو نيز او را گرامي بدار ، و هر كس ترا سبك شمارد و اهانت كند خود را از اهانت او دور كن ( و با بي اعتنائي خود را گرامي بدار ).
33- آدم شريف نبايد چهار چيز را ترك كند و از آنها بدش آيد : به احترام پدر از جا برخاستن ، به مهمان خدمت كردن ، به مركب شخصاً رسيدگي كردن هر چند كه داراي صدها خدمتكار باشد ، و خدمت كردن به استاد و كسي كه از او چيز مي آموزد .
34- شرم از آثار ايمان است.
35- كسي كه شرم ندارد ايمان ندارد .
36- هيچ چيزي نيكوتر از سكوت و هيچ دشمني مضرتر از جهالت و هيچ دردي دردناكتر از دروغ نيست .
37- حاجت خواستن از مردم از دست دادن عزت و حياست .
38- دادگري شيرين تر از آبي است كه يك انسان تشنه به آن دست پيدا مي كند .
39- بهترين بندگان خدا كسي است كه داراي پنج خوي باشد : خوشحالي بهنگام احسان و نكوئي ، استغفار به موقع اسائه و بدي ، سپاسگزاري در عطا، صبر در بلا و گرفتاري ، و بخشش و گذشت بهنگام مظلوميت .
40- شايسته ترين مردم براي عفو و گذشت كسي است كه نيروي كافي براي مجازات و كيفر دادن دارد.
41- هر كه رياست طلب باشد هلاك شده است.

صله رحم و احسان به خويشاوندان

1- سه خوي از عاليترين خويهاي دنيا و آخرت است: كسي را كه به تو ستم كرده ببخشي ، با كسي كه از تو بريده بپيوندي ، و هر گاه در حق تو جهالت و اهانت شده خونسرد باشي .
2- هر كس زباني صادق داشته باشد ، عملش پاكيزه گردد و هر كه نيت و قصد نيكو داشته باشد ، روزيش فراخ ميشود ، و هر كس به اعضاي خانواده اش احسان و نيكوئي كند ، عمرش افزون مي گردد .
3- هر كسي دست از خدمت به خلق بكشد در واقع يك دست از ايشان دريغ داشته است و در نتيجه چندين دست از كمك به او عقب كشيده خواهد شد .
4- سه چيز است كه خداوند بوسيله آنها عزت انسان مسلمان را مي افزايد : صرف نظر كردن از كسي كه به وي ستم كرده و بخشش و عطا به كسي كه او را محروم ساخته ، و پيوند با كسي كه با وي بريده است.
5- هر كس از جستجوي روزي حلال شرم نكند هزينه زندگيش سبك مي شود و خانواده اش در رفاه و نعمت بسر مي برند .
6- صله خويشاوندان نزديك خلق را نيكو ، نفس را پاكيزه ، روزي را زياد و مرگ را به تأخير مي اندازد .
مردي پيش امام صادق (عليه السلام) از خويشاوند نزديكش شكايت و گله كرد . امام صادق (عليه السلام) فرمودند : خشم خود را بخور ، هر كاري مي خواهي بكن . اوگفت: آنان در حق من چنين و چنان كرده اند.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند : تو هم مي خواهي مثل آنان باشي و خداوند به هيچكدام از شما با نظر رحمت نظر نكند ؟
7- از خويشاوند نزديك خود مبر هر چند او از تو بريده باشد .
8- بهترين نوع صله رحم آزار نرساندن به ارحام است .
9- چيزي سراغ نداريم كه عمر را زياد كند مگر صله رحم و ارتباط با خويشاوند و احسان به آنان .

مشورت و رايزني

1- هرگز انسان از راه مشورت ضرر نمي بيند و دچار هلاكت نمي شود .
2- سه چيز است كه مرد در مورد آنها عذري ندارد كه انجام ندهد : رايزني با شخص خير خواه ، مدارا كردن و كنار آمدن با حسود ، و جلب محبت مردم .
3- با شخص احمق مشورت مكن ، و از دروغگو ، كمك مخواه و به دوستي فرد بي حال دل مبند .
4- هيچ ياري و كمكي مطمئن تر از مشورت و رايزني نيست .
5- با مردمان خدا ترس مشورت كن .
6- رايزني با فرد خردمند و خيرخواه كاري است خوب ، با بركت و توفيقي است از سوي خداوند . پس اگر با مرد خيرخواه و خردمندي مشورت كرديد هرگز مخالفت نكنيد كه دچار لغزش خواهيد شد .
7- چرا يكي از شما در كارهاي مهمي كه برايش پيش مي آيد با يك مرد عاقل و متدين و پرهيزگار مشورت نمي كند ؟
8- هر كه مورد مشورت برادر ايماني خود قرار بگيرد و خالصانه او را نصيحت نكند و برايش خيرخواهي ننمايد خداوند فكر و نظر را از او مي گيرد .
9- در كارهايت با بردگان و مردم پست مشورت مكن .
10- در كارهايت با مردم خدا ترس مشورت كن .

رازداري

1- سينه تو گسترده ترين جا براي راز تو است.
2- راز تو بخشي از خون تو است ، پس آنرا در رگهاي ديگران جاري مساز .
3- هر كه رازش را حفظ كند اختيار هنوز در دست خود اوست و هر سخني از ميان دو نفر بگذرد ، پخش شده است.
4- آشكار كردن راز و پخش آن ساقط شدن و هلاكت است.
5- فاش كننده راز فردي است دچار شك و ترديد ( و باور ندارد ).
6- تحمل ولايت و امامت ما فقط با تصديق و قبول آن نيست بلكه كتمان و پوشيده نگاه داشتن و حفظ آن از غير اهلش نيز بخشي از پذيرش امامت و رهبري ماست .
7- زبان خود را نگه داريد و در خانه هايتان بنشينيد .
8- مردم به داشتن دو خصلت مأمور شدند پس آندو را ضايع كردند و بر اثر آن وضعشان دگرگون شد : صبر و رازداري .
9- شما بر دين و آئيني هستيد كه هر كس رازدار باشد و آنرا كتمان كند ، عزت يافته و هر كس آنرا فاش سازد ، خوار و زبون مي گردد .
امام صادق (عليه السلام) به يكي از خدمتكاران خود در حاليكه دست روي لبهايش گذاشته بود فرمود : اي سالم ! زبانت را نگه دار ، به سلامت خواهي زيست و مردم را بر گرده ما سوار نكن .

خشم و غضب

1- مؤمن كسي است كه بهنگام خشم از حقيقت دور نمي افتد و اگر خشنود و راضي است در باطل وارد نمي شود .
2- خشم كليد هر بدي است.
3- خشم دل شخص حكيم را تباه مي سازد .
4- هر كه جلوي خشم خود را نگيرد مالك عقل خويش نيست .
5- سه تن جز در سه مورد شناخته نمي شود : آدم خونسرد جز بهنگام خشم و شجاع و دلير جز در موقع كار زار و دوست جز در وقت نيازمندي ، شناخته نمي شوند .
6- خداوند بواسطه عدل و دادش آسايش و راحتي را در يقين و خشنودي قرار داده است و غم و اندوه را در شك و خشم .
7- هر كه خشمش آشكار شود نيرنگش آشكار گردد و هر كه هوس شديد داشته باشد احتياطش سست مي شود .
8- امام صادق (عليه السلام) فرمود : رسول خدا (صلّي الله عليه وآله) به مردي كه از بيابان آمده و به پيغمبر گفته بود مرا موعظه كن سه بار پشت سر هم فرمود : به تو دستور مي دهم كه خشم نكني و عصباني نشوي .
9- خداوند به يكي از پيامبرانش وحي كرد بدين مضمون : اي فرزند آدم ! مرا بهنگام خشم و غضب خود يادآور ، من نيز ترا در موقع خشم و غضبم ياد خواهم كرد .
10- خشم ايمان را فاسد مي كند چنانكه سركه عسل را از بين مي برد .

خوش اخلاقي

شكيبائي ، نيكوكاري ، خونسردي و خوش اخلاقي از خويهاي پيامبران است .
1- بر تو باد سخاوتمندي و خوش اخلاقي كه اين دو خصلت مرد را مي آرايند همانطور كه دانه درشت مرواريد در وسط گردنبند زينت بخش آن است.
2- هيچ زندگي اي گواراتر از زندگي توأم با حسن خلق و هيچ مالي سودمندتر از قناعت به روزي كافي اندك هيچ جهلي مضرتر از خود بيني نيست .
3- سه چيز بر كرم و بزرگواري مرد دلالت دارد : خوش خلقي ، خشم خوري ، و چشم پوشي .
4- به امام گفته شد : مرز خوش اخلاقي چيست ؟ فرمود : نرم بال و پاكيزه كلام باشي و برادرت را با روي باز و خندان ديدار كني .
5- هر كس داراي سه خصلت نباشد ايمانش به او سود نمي بخشد : خونسردي كه بدان وسيله جهالت نابخرد را برگرداند ، تقوائي كه بدين طريق از محرمات خودداري كند و اخلاقي كه با مردم مدارا نمايد .
6- اگر بد اخلاقي مي دانست كه با خلق بد ، خود را معذب مي سازد ، در اخلاقش تجديد نظر مي كرد نرمخوئي مي نمود .
7- هر كس بد اخلاق باشد خودش را معذب ساخته است .
8- همانطور كه سركه عسل را خنثي مي كند و آنرا از ميان مي برد خلق بد هم عمل انسان را فاسد مي گرداند .
خداوند توبه آدم بد اخلاق را نمي پذيرد ؛ چون هر گاه از گناهي توبه كرد ، به گناهي ديگر بزرگتر از گناه نخست مي افتد.

موضوعات گوناگون

1- چهار چيز است كه کم آنها هم زياد است : آتش ، دشمني ، فقر و نداري ، و بيماري .
2- از علائم يقين درست مرد مسلمان اين است كه مردم را به بهاي غضب الهي خشنود نسازد .
3- نخستين قدم در راه اطاعت خدا صبر و شكيبائي و رضا و خشنودي از خداست در مورد آنچه خدا براي بنده اش دوست دارد ، حالا بنده را خوش بيايد يا نيايد .
4- زنداني واقعي كسي است كه دنيايش او را از آخرتش باز داشته است .
5- دلهاي خود را براي خاطر چيزهائي كه از شما فوت شده مشغول و گرفتار مسازيد كه ذهن شما از آمادگي نسبت به امورآتي باز خواهد ماند .
6- غني ترين ثروتمند كسي است كه اسير حرص و آز نيست .
7- هر كس كه به آنچه خدا روزيش كرده قانع باشد غني ترين مردم است .
8- عدل و داد چقدر گسترده است هر چند كم باشد .
9- هيچ انساني امين واقعي محسوب نمي شود مگر آنكه در سه مورد امانت را ادا كند : دارائي و فرزندان و ناموس . اگر در دو مورد امانتدار باشد ولي سومي را ضايع گرداند ، امين نيست .
10- هر كه به سه چيز دل ببندد فريب مي خورد : كار نشدني را تصديق كند ، به كسي كه مورد وثوق نيست اعتماد نمايد ، و به آنچه مالك نيست طمع ورزد .
11- حاكمان نمي توانند در سه چيز كوتاهي كنند : نگهباني مرزها ، سراغ مظالم رفتن و رفع ستم از مردم كردن ، و گزينش صالحان و شايستگان براي امور اجرائي .
12- سه چيز نشانه فكر درست و نظر صائب است : خوش برخوردي ، خوب گوش دادن ، و نيكو پاسخ گفتن .
13- بدهكاري ، در شب موجب اندوه و در روز باعث ذلت و خواري است.
14- عافيت نعمتي است كه نمي توان شكر آنرا بجا آورد.
15- عافيت نعمتي است پنهان كه هر گاه موجود باشد فراموش مي شود و هر زمان نباشد ياد مي شود .
16- مروت و مردانگي آن است كه خداوند ترا در آنجا كه نهي كرده است ، نبيند و آنجا كه فرمان داده حضور داشته باشي ، غايب نبيند .
17- كسي كه به هر سؤالي پاسخ گويد ، قطعاُ ديوانه است .
18- هر كه بدون قصد و عمد گناه كند به عفو و گذشت شايسته است.
19- با فضليت ترين صدقه و احسان خنك كردن يك جگر تشنه و رفع تشنگي اوست.
20- موقعي كه چهار چيز شايع شود و رواج يابد چهار چيز ديگر آشكار مي گردد : هر گاه زنا و فحشا رواج يابد ، زلزله ها و زمين لزره ها رخ مي دهد ؛ اگر زكات پرداخت نشود ، دامها مي ميرند ؛ موقعي كه قاضي در قضاوت جور و ستم كند ، آسمان از بارش مي ايستد ؛ و در صورتيكه اهل ذمه عهد بشكنند و برابر پيمان ذمه عمل نكنند ، مشركان بر مسلمانان پيروز مي گردند .
21- هر كس كاري را نابهنگام شروع كند مثل اين است كه ميوه را نا رسيده چيده است .
22- خواب آرامش تن است و سخن راحتي روح و سكوت آرامش عقل و خرد .
23- سه چيز از خوشبختي شخص است: داشتن همسر مطيع و فرزند نيكو عمل و روزي فراهم ، تا انسان روز ، به تأمين و تحصيل آن بپردازد و شب ، راحت نزد اهل و عيال خود باز گردد .
24- كسي كه با ستم و تعدي پيروز شده پيروزي نصيب او نشده است.
25- كسي كه براي هيچكس فضليت نشناسد آدمي خود بين است.
26- به پدرانتان نيكي كنيد تا فرزندان شما هم به شما نيكي كنند و از زنان ديگران چشم بپوشيد و عفت عمومي را رعايت كنيد تا زنانتان پاكدامن باشند .
27- كسي كه خود رأي باشد در پرتگاه لغزش قرار دارد .
28- از دست دادن نيازمندي مورد لزوم ، بهتر است از اينكه آنرا از غير اهلش بطلبي .
29- هر كس در جاهاي تهمت آور وارد شود كسي را كه به او گمان بد مي برد نبايد سرزنش بكند .
30- پنج چيز از پنج تن ناممكن است : خيرخواهي از آدم حسود ، دلسوزي از دشمن ، احترام از فاسق ، وفا از زن ، و شكوه و هيبت از فقر و نداري .
31- كسي كه در زندگي خود ميانه رو باشد ، من متعهد مي شوم كه فقير نشود .
32- رويگرداني نيكو عبارت از اين است كه به گناهي كه از كسي سر زده ملامت نكني و صبر زيبا هم آن است كه گله و شکايت ننمائي .
33- سودمندترين چيزها براي انسان آن است كه پيش از ديگران به شناخت عيبهاي خود بپردازد .
34- پر زحمت ترين و رنج آورترين كارها نصيحت و خير خواهي براي كسي است كه گوش به پند و اندرز نمي دهد .
35- راحت ترين راحتيها نوميدي از مردم است.
36- از كسي كه به تو نعمت و هديه اي داده سپاسگزار باش و به آدميان سپاسگزار نعمت و هديه بده .
37- پدر و مادر بر گردن فرزند سه حق دارند : سپاسگزاري از ايشان در هر حال ، فرمانبرداري از ايشان در موارد امر و نهي در غير معصيت و نا فرماني خدا ، و خير خواهي ايشان در آشكار و نهان .
38- سه چيز است كه همه مردم به آنها نيازمندند : امنيت ، عدالت ، و فراواني .
39- سه چيز زندگي انسان را تيره و نا گوار مي كند : پادشاه ستمگر ، همسايه بد ، و زن بد دهن .
40- سكونت جز در صورت جمع بودن سه چيز ، دلخواه نيست : هواي پاكيزه ، آب فراوان ، و زمين نرم و حاصلخيز.
امام جعفربن محمد (عليه السلام) آشنائي به اوضاع زمان را لازمه حيات :
امام جعفربن محمد (عليه السلام) آشنايي به اوضاع زمان را لازمه حيات مي داند و در اين باره مي گويد :
آنكه احوال زمان خويش بداند ، پوشيدگيها و پيچيدگيهاي امور بر وي تاختن نياورد .
41- آزاده ، همواره آزاده است ، اگر او را دشواري پيش آيد ، در آن بصبر كوشد و اگر مصيبتي بر وي ببارد ، او را بهم نشكند ، هر چند اسير و مغلوب گردد و هر چند آسايش و فراغ وي بگرفتاري و سختي بدل شود .
42- اسلام ، آيين الهي است مسلمان آنكس باشد كه به آيين خداوند اقرار كند و مؤمن آن بود كه فرمان خداي را بجاي آورد، و نيز مؤمن را بدين خصال توصيف مي كند : مؤمن نيك ياري كننده و سبك خرج است ، در امر معيشت حسن تدبير دارد و از يك سوراخ ، دو نوبت گزيده نمي شود .
با ( عبدالعزيز قراطيسي ) چنين گويد : ايمان به منزله نردبانيست كه ده پله دارد و هر پله آنرا پس از پله ديگر مي پيمايند ليكن آنرا كه در پله دوم ايستاده است ، نرسد تا به آنكس كه در نخستين پله جاي دارد بگويد : تو را ارزشي نيست .
باين نحو آنكه در برترين پله نيز باشد ، چنين سخني با شخصي فرودين خويش نتواند گفت : اي« عبدالعزيز » ! ، چون كسي در اين درجات از تو پائين تر بود ، او را با نرمي بسوي خود فراز آر و آنچه در طاقت وي نيست ، بر او تحميل مكن كه بفشار آن در هم بشكند و خرد گردد ، زيرا آنكه مؤمني را شكست ، تاوان وي بر او قرار گيرد .
امام جعفر بن محمد (عليه السلام) مي فرمايد : عبادت را بر خويش مكروه مگردانيد . و اين تمثيل نيز ، از آن پيشواي بزرگ روايت شده كه يكي از اصحاب خويش را حكايت كرده است :
مردي مسلمان همسايه نصراني خويش را با سلام دعوت كرد و آئين اسلام را چنان بر وي بزينت جلوه داد كه او مسلماني پذيرفت.
سحرگاه ديگر ، آنمرد بدر خانه همسايه نو مسلمان خود رفت و حلقه در بكوفت .
مرد تازه مسلمان گفت : كيست ؟
همسايه از پشت در آواز داد : منم ! برخيز و وضو بساز و جامه بپوش تا به مسجد رويم و نماز گزاريم .
تازه مسلمان از بستر بر آمد ، وضو بساخت و جامه خويش پوشيد و با همسايه خود ، روانه مسجد شد .
در خانه خداي هر دو تن به نماز ايستادند و تا طلوع فجر ، در اين كار بودند ، سپس نماز بامداد بجاي آوردند و آنگاه مرد نو مسلمان ، بسوي خانه آهنگ بازگشت كرد ، ليكن رفيق وي او را گفت :
بكجا ميروي ؟ روز كوتاه است و تا بظهر اندكي بيش نيست .
تازه مسلمان از رفتن باز ايستاد و بار ديگر با همسايه خويش باقامه نماز پرداخت . پس از آنكه ظهر رسيد و نماز آن نيز بجاي آمد ، مرد نو مسلمان عزم خانه كرد، اما دوست او ، وي را نگاهداشت و با او گفت :
عصر نزديكست بمان تا نماز عصر را نيز بگزاريم .
نماز عصر را نيز پايان بردند ، نو مسلمان خواست راهي خانه گردد ليكن باز همسايه او گفت : اكنون پايان روز است و از آغاز آن كوتاهتر است ، بجاي باش تا نماز مغرب نيز گزارده شود .
پس از نماز مغرب ، مرد نو مسلمان همچنان در پي رفتن بود كه همسايه اش او را گفت : بيش از يك نماز باقي نيست ، آنرا نيز بجاي آوريم و آنگاه بخانه باز گرديم .
ناگزير ، تازه مسلمان بماند تا نماز عشاء را نيز با همسايه خود بجاي آورد و سپس هر دو بسوي خانه خويش بازگشتند .
در پايان همان شب پيش از آنكه سپيده بدمد ، حلقه در خانه مرد تازه مسلمان بصدا در آمد و او آواز كرد : كيست ؟
از پشت در همسايه مسلمان وي گفت : منم .
مرد گفت : چه كار داري ؟
همسايه پاسخ داد : بقصد نماز آمده ام ، برخيز و وضو بساز و جامه بپوش تا به مسجد شويم . مرد گفت : اي رفيق ! براي اين دين ، بيكارتر از مرا پيدا كن كه من انساني عيالمند و مسكينم .
 



درباره : امام صادق علیه السلام , فضائل و کرامات , احادیث , دیدگاه ها ,

برچسب ها : كلمات قصاروسخنان حكمت آموز امام صادق (عليه السلام) ,

بازدید : 64 نویسنده : مهران کاوه چهارشنبه 30 اسفند 1391 نظرات () نظرات


مطالب مرتبط

·

امام صادق علیه السلام و اندیشه های انحرافی

·

امام صادق علیه السلام و قیام های زمان

·

قرآن در نگاه امام صادق(ع)

·

امام صادق علیه السلام و دانش پزشکی

·

علائم حتمی ظهور امام زمان (عج) از زبان امام صادق(ع)

·

بشارت صبح و مادر آفتاب

·

فضائل امام صادق علیه السلام

·

برخی معجزات امام صادق علیه السلام

·

خطبه های امام صادق علیه السلام

·

داستان هایی از امام صادق (ع)


ارسال نظر
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:


مطالب گذشته

·

یا زهرا »» یکشنبه 10 فروردین 1393

·

آخرین اخبار موسسه »» شنبه 10 فروردین 1392

·

آخرین اخبار ورزشی »» جمعه 13 بهمن 1391

·

آخرین اخبار فناوری اطلاعات »» جمعه 13 بهمن 1391

·

آخرین اخبار علمی »» جمعه 13 بهمن 1391

·

آخرین اخبار اقتصادی »» جمعه 13 بهمن 1391

·

آخرین اخبار ایران و جهان »» جمعه 13 بهمن 1391

·

مراسم تجلیل »» سه شنبه 06 اسفند 1392

·

برنامه های هفته دفاع مقدس در دامغان »» جمعه 29 شهریور 1392


آمار کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟


عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

مطالب محبوب
دانلود بروشور بازدید : 1789
دانلود کتاب اسرار آل محمد بازدید : 167
حکایات آموزنده از معصومین بازدید : 133
چشم ها دامهای شیطانند. بازدید : 121
آخرین اخبار موسسه بازدید : 107
زندگی نامه امام علی (ع) بازدید : 101
آخرین اخبار ورزشی بازدید : 97
آخرین اخبار ایران و جهان بازدید : 95
شهادت امام محمد باقر(ع) بازدید : 93
دانلود سری دوم نرم افزارهای قرآنی موبایل و کامپیوتر بازدید : 93

خبرنامه
برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود




لینک دوستان
» سایت باشگاه استقلال دامغان
» باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال دامغان
» افزایش ترافیک سایت و وبلاگ
» ابزاروب پارسی
» تبادل لینک رایگان
» تبادل لینک رایگان
» آگهی رایگان,درج آگهی اینترنتی
» خرید ساعت مچی
» سایت تبادل لینک
» تبادل لینک
» Ghaleb Weblog
» مطلب روز
» سفارش قالب
» ارسال لینک




free downlod



طراح قالب

مترجم قالب

جدیدترین مطالب روز

مطلب جالب

موسسه فرهنگی و قرآنی امام صادق علیه السلام